Denne artikel handler om en ting, som (stort set) alle erfarne musikere slet ikke er i tvivl om, men som mange nye musikere ikke altid er opmærksomme på.
Det er overskud.
Det er at spille ting, som sidder så forankret på rygradden, at du kan spille det i søvne.
Det handler om lige præcis ikke at spille det, som du akkurat kan mestre.
I denne artikel kommer vi ind på, hvorfor.
Forestil dig, at du sidder og ser en koncert med en singer-songwriter, der optræder alene med sin guitar. Akkorderne er rigtige, rytmen er rigtig og på overfladen er alt fryd og gammen. Du kan dog fornemme på guitaristen, at det er lige med “nød og næppe”, at det sker. Du kan fornemme, at det er lidt svært for guitaristen.
Den følelse giver en indre uro og flytter noget af fokus væk fra at nyde musikken. Det er ikke altid, man som publikum kan sætte en finger på, hvad der sker, men de fleste genkender følelsen.
Som artist skal man kunne kigge på sine bandmedlemmer samt ud på publikum og være nærværende. Der er naturligvis plads til momenter, hvor man “dykker ned i musikken”, og har det fulde fokus på en vild solo, en svær sangpassage eller et følelsesladet moment i en sang.
Men i størstedelen af tiden vil man bruge sit overskud på at fornemme publikum og være nærværende i øjeblikket.
“Hvis de er dygtige musikere, så spiller de det ikke præcis som på pladen.” Det er en typisk hørt kommentar, når man skal ind og høre livemusik. Numrene holdes naturligvis tro mod sådan, som de originalt var skrevet, men der bliver næsten altid tweaket lidt med nogle riffs, fraseringer, rytmer, melodier eller lign.
Det sker for mange musikere som det mest naturlige, når man har det nødvendige overskud. Størstedelen af musikere er nemlig kreative og nyskabende af natur.
Det er jo nemt at fortælle folk, at de skal blive “så gode”, at der er det nødvendige overskud. Derfor vil vi gerne komme med et par råd her til sidst ift., hvordan du skal fokusere på at øve, når du ønsker at skabe overskud.
Selv når du føler, at du kan det, som du sidder og øver, skal du øve mere. Du skal ikke bare kunne det 100%, men også den del procenter mere. Øv det eventuelt, hvor du samtidigt skal fokuserer noget noget andet, hvilket eksempelvis kan være at se fjernsyn, føre en simpel samtale eller kigge ud på et publikum.
Hvis du kan spille et nummer i et hurtigere tempo, end det er tiltænkt, så vil det føles som en leg, når man skal spille det i det korrekte tempo. Vi snakker ikke nødvendigvis 200%, 150% eller lignende, men måske blot 110-120%.
Du skal naturligvis øve dig med formålet om at flytte dig frem (med frem menes til mere avancerede teknikker). Du skal dog også af og til forsøge at gå lidt tilbage og forbyde dig i noget, som er teknisk nemmere. Dette vil gøre, at du bliver opmærksom på, hvad det rette overskud kan gøre af forskel.
Jeg er medstifter af MUUV.DK, og har i over 10 år brændt for at skabe Danmarks bedste musikundervisningsportal. Derudover spiller jeg guitar, synger og skriver mine egne sange.
Hver tirsdag og fredag deler vi musik fra dygtige, upcoming danske musikere. Herunder kan du se de tre seneste artikler, om ny dansk, fantastisk musik.
Hybenvej 12
2605 Brøndby
Email: info@muuv.dk
CVR: 38654837