Musik, markedsføring og spillejobs  •  kommentarer

Musik, markedsføring og spillejobs

Sådan promoverer du dit band og får flere spillejobs i kalenderen

Er du med i et af de bands, der slider hårdt flere gange om ugen for at færdiggøre fantastiske sange, som aldrig bliver hørt? Får I, på trods af hårdt arbejde, ingen opmærksomhed og alt for få spillejobs? Dette indlæg giver jer tips til, hvordan I ved hjælp af markedsføring kan få mere succes på de sociale medier og dermed og skaffe flere spillejobs i kalenderen.

Dårlige undskyldninger er der nok af

Der findes mange bands som dit, der slider for at få lov til at spille live. Det er desværre ikke alle, som formår at tilkæmpe sig en plads på scenen. Jeg har mødt bands, der sågar kun har et spillejob en gang hvert halve år. Mange af dem undskylder sig med, at “vores genre er for snæver”, “vi mangler flere sange på sætliste” eller “vi er ikke dygtige nok til at spille live”. Personligt køber jeg den ikke. Jeg tror, at at mangel på spillejobs handler om noget helt andet: Markedsføring (eller mangel på samme).

Markedsføringen er vigtigere end musikken

Det gør ondt at skulle sige det, men musik ikke længere bare er musik. De sociale medier har sørget for, at man som band er nødt til at vise sig frem. Hvis man ikke viser omverdenen, hvem man er, forsvinder man i mængden. Her er et eksempel:

Band A har over en lang periode øvet en sætliste op, som er fyldt med 10 unikke og fantastiske numre inden for sin genre. Bandet har sin helt egen lyd og er efterhånden blevet godt sammenspillet. Der er kælet for detaljerne. Der er sørget for, at publikum får livemusik, som sætter gang i hele følelsesapparatet. Problemet er bare, at Band A er usynligt. Ingen har hørt deres musik, fordi de ikke er til stede på de sociale medier.

Band B, til gengæld, har kun spillet sammen i 4 måneder. De har 5-6 semi-færdige numre i samme genre som Band A. Kvaliteten er af Band B’s musik er dog ikke noget at snakke om. Men modsat Band A, har Band B forstået, hvad markedsføring er for en størrelse. De har forstået at gøre sig bemærket. Til hver øver har de smartphonen fremme for at tage stemningsbilleder og optage brudstykker af nye idéer. Derudover har de lavet en semi-professionel indspilning af deres mest gennemarbejdede nummer. Det hele ligger naturligvis offentligt tilgængeligt på deres (aktive) Facebook-side, som allerede har over 500 likes.

Hvem tror du får flest spillejobs? Band A eller Band B?

Selvom det er sørgeligt, er det et faktum, at event-ansvarlige/bandbookere primært kigger på antallet af likes på Facebook. Hvorfor? Fordi antallet af likes er ækvivalent med hvor stort et publikum, I kan hive med til en koncert. Det er i hvert fald, hvad de bilder sig ind. Flere likes = større publikum = mere omsætning i entréen/baren. Derfor bliver Band B, på trods af deres tvivlsomme musik, hyret til frem for Band A. Simpelt men uretfærdigt.

Mit råd: Kom I gang med markedsføringen! Det vil gavne jer.

Tilvænning er nøglen

Som musiker har man mest lyst til at lægge alle sine timer i at være kreativ og lave ny musik. Det er dét, man brænder for - IKKE overfladisk selvpromovering på de sociale medier. Det bliver ikke bedre af, at det tilmed er intimiderende at udstille sig selv. For eksempel er det ret så grænseoverskridende at filme sig selv med en smartphone, mens man fedter på sit instrument med en halvfærdig idé, som stadig lyder middelmådig. Ikke desto mindre, er det dét, der virker...

… og frygt ej! Når først I har fået gang i kameraet, kan det faktisk blive helt sjovt at arbejde med. Det kan blive en sjov måde at kommunikere med jeres følgere.

Få gang i jeres Facebook - nu!

I har besluttet, at I vil i gang med at promovere jeres band, så I kan få flere likes på Facebook - og dermed flere spillejobs i kalenderen. I har masser af gåpåmod, men I er usikre på, hvordan I skal bære jer ad. Måske virker det tilmed usandsynligt, at nogen på nettet (selv jeres venner) skulle have interesse i at følge jeres band på Facebook…?

Husk på, at jeres band tilbyder noget helt unikt. Faktum er, at I laver musik, som ingen har hørt før. Del musikken. Del jeres idéer. Har jeres guitarist fundet på et smukt temastykke, som danner fundamentet i jeres splinternye idé? Så del det. Det giver tilmed lidt på motivationskontoen hos jeres guitarist, hvis idéen får likes på Facebook.

Husk også, at mange mennesker slet ikke ved, hvad det vil sige at “øve med bandet”. De kender ikke den helt særlige stemning, man finder i det snuskede øvelokale. Husk på, at det er spændende for dem at følge med i. Simple stemningsbilleder eller videoer af øvelokalet kan være nok i sig selv. Tag jer tiden til at holde “statusmøde” med jeres følgere på Facebook. De vil elske at være med i jeres proces.

Annoncér alle jeres kommende spillejobs (som I med sikkerhed får på et tidspunkt). Alle spillejobs. Det er vigtigt, at jeres følgere får fornemmelsen af, at I glæder jer til jeres kommende spillejobs - også selvom I skal spille koncert i en tvivlsom kælder i Nørre Snede. At negligere nogle af jeres spillejobs frem for andre er det samme som at være arrogant. Husk på, at folk glæder sig til at se jer spille. Gengæld deres forventningsglæde og udvis taknemmelighed for jeres kommende spillejob samt publikums deltagelse.

Del billeder og video fra jeres spillejobs. Få jeres venner og bekendte til at optage videoer af jer, når I spiller live. Få dem til at dele det på deres egen Facebook. Det skaber omtale.

Husk at reklamere for jeres Facebook-side! Det gælder ALLE steder - både når I spiller live og når I er til familiefødselsdag. Jo flere likes I kan få, des bedre. For som sagt har antallet af likes indflydelse på, om I bliver valgt til eller fra på et spillejob. Husk, at det er nemt at få et like, hvis du blot husker at spørge efter det.

Indspil jeres bedste nummer

I forhold til spillejobs er det meget vigtigt, at I har noget ordentlig materiale at dele. Derfor er det afgørende, at I har en god demo, som ligger tilgængelig på nettet. Og med “god demo” mener jeg ikke en demo optaget med en smartphone! Bevares, en spontan demo kan have en helt særlig magi over sig, selvom lydkvaliteten er dårlig. Men hvis I hverken har likes på Facebook og jeres indspilninger lyder dårligt, bliver I stensikkert valgt fra.

Sørg for at få lavet en professionel indspilning af jeres aller bedste nummer. Hellere én god indspilning end 4 tvivlsomme. Spar op - om det så skal tage et halvt år. Det er en god investering at få lavet en professionel indspilning af jeres bedste nummer.

Sidenote: Husk at være forberedt! Man går ikke i studiet uden at kunne sit kram. Hvis I betaler 5-10.000 kr. for at få indspillet, mixet og mastereret jeres bedste nummer, så skal ALLE fra bandet kunne sit kram. Gå ikke i studiet, før alle i bandet er klar til det.

Når I har den færdigproducerede demo i hænderne, så brug den i jeres markedsføring. Del den alle steder på nettet. Læg den på Soundcloud, Spotify og YouTube. Del den på jeres Facebook med jævne mellemrum, så folk bliver mindet om, at det findes. Husk på, at det kan være meget tilfældigt, hvem der falder over jeres demo. Det handler altså om at optimere sine chancer for at demoen kommer i de rette hænder. Det gør I ved at dele - Igen og igen (og)...

Hold disciplinen!

Rom blev ikke bygget på én dag. Hvis I vil have succes på de sociale medier, må I hænge i. Til at starte med, kan det virke unaturligt at bruge de sociale medier. Måske kommer der ikke lige så meget ud af det, som I havde håbet på. Folk responderer ikke på jeres opslag på Facebook, og jeres aller bedste nummer bliver ikke hørt så meget, som I havde håbet på. Bare rolig, det gør ikke noget.

Det er lige så unaturligt for jeres følgere som for jer selv - at I pludselig bruger de sociale medier. Der går desuden noget tid, før I bliver fortrolige foran smartphone-kameraet. Jo mere I bruger det, des dygtigere bliver I. Når I har fundet jeres “stil”, begynder folk at bide på krogen. Det er noget, der kommer langsomt - og derfor er det meget vigtigt, at I ikke giver op på halvvejen!

Lad jer ikke slå ud af, at demoen (åbenbart) ikke kom i radioen: Chancen for, at jeres første demo scorer platin og gør jer berømte i hele Danmark, er meget lille. Men husk på, at formålet med demoen IKKE er at komme i radioen. Den skal hjælpe jer med promoveringen af jeres band - at komme ud at spille jobs. Og det kommer I med garanti, hvis I praktiserer nogle af ovenstående idéer.

Morten Skov

Morten Skov

Medstifter og marketing

Jeg er medstifter af MUUV.DK og er dybt motiveret for at skabe et fantastisk miljø for musikundervisere og elever. I min fritid spiller jeg trommer og producerer musik for andre kunstnere.

Kommentarer

Seneste nyt på bloggen

Hver tirsdag og fredag deler vi musik fra dygtige, upcoming danske musikere. Herunder kan du se de tre seneste artikler, om ny dansk, fantastisk musik.

Musikinspiration: Glimtvis - Weren't We Just Dancing
i går kl. 07:21

Musikinspiration: Glimtvis - Weren't We Just Dancing

Læs indlægget
Musikinspiration: Siri Neel - Into The Night
d. 19-04-2024 kl. 07:51

Musikinspiration: Siri Neel - Into The Night

Læs indlægget
Musikinspiration: FERN - Killing Time
d. 01-04-2024 kl. 09:18

Musikinspiration: FERN - Killing Time

Læs indlægget
Musikinspiration: Amea - Physical
d. 29-03-2024 kl. 09:21

Musikinspiration: Amea - Physical

Læs indlægget
Find underviser
med fire enkle trin
  • Besøg MUUV.DK
  • Vælg postnr. og instrument
  • Læs om underviseren
  • Kontakt underviseren
 Søg underviser
Opret forespørgsel
og få flere tilbud
  • Modtag flere tilbud
  • Over 600 undervisere
  • Gratis og uforpligtende
  • Opret på to minutter
 Opret forespørgsel
Bliv musikunderviser
og tiltræk elever
  • Fast pris pr. henvendelse
  • Pris fra 50 kr.
  • Gratis profil
  • Ingen binding
 Bliv underviser