For tre uger siden løb det sidste afsnit af Toppen af Poppens 11. sæson over skærmen. En sæson der (atter) bød på et imponerende lineup med fantastiske danske musikere fra forskellige generationer og genrer.
Dette år var de syv musikere Maria Bramsen, Simon Kvamm, Malte Ebert, Mathilde Falch, Hjalmer Larsen, Katinka Bjerregaard og Alex Vargas.
I denne artikel tager vi et tilbageblik på de mest mindeværdige øjeblikke, de største overraskelser og kigger samtidigt på, hvad (og hvem) lytterne bedst kunne lide.
I dette opsamlingsindlæg kan du se:
I denne sektion tager vi antallet af afspilninger fra Spotify og drager nogle konklusioner på lytternes vegne. Tallene er opgjort tre uger efter, sangene er udgivet, så alle sange har haft præcis tre uger på Spotify - for at skabe en så fair sammenligning som muligt.
Kigger vi på den udøvende kunstner, så ser rangeringen således ud:
Her ser vi på det samlede antal afspilninger for fortolkningerne af en enkelt kunstner.
Her tager vi en top 10 på de fortolkninger, der blev lavet i programmet. Sammenlagt er der sunget 42 sange (syv kunstnere, som hver laver seks fortolkninger) og her får du de 10 med fleste afsplininger på Spotify i de første tre uger.
Nu kigger vi på den mest populære fortolkning fra hver musiker. Altså hvilken af kunstnerens cover-versioner er blevet lyttet mest til på Spotify i de første tre ugers udgivelse.
Malte Ebert skabte i samarbejde med Universal Gulddreng, som kombinerede et stærkt musikalsk talent med en sjov, provokerende karakter. Gulddreng gik nummer et med alt, han udgav, og det blev en kæmpe succes helt fra første hit ‘Model’ til afslutningssangen ‘Farvel’. Efter at have sagt farvel til Gulddreng, har vi kun set ham i små glimt på de sociale medier. I episode 4 med Simon Kvamm for bordenden blev han dog genoplivet, da han fremførte Nephews ‘Superliga’ i en omskrevet version, der blev til ‘Super Ligeglad’.
Allerede fra andet afsnit, kom der lidt galskab på bordet, da Simon Kvamm var assisteret af hans bandmedlemmer fra HUGORM. De gav deres bud på ‘Så Gik Der Tid Med Det’, hvor handlingen dog blev udskiftet med et corona-tema. Fremførelsen foregik i en gammel garage, hvor der også blev plads til at banke søm rytmisk. I afsnit 5 gik det igen løs, da de fortolker Alex Vargas’ ‘Shackled Up’ i en pølsevogn. Det er en fed udvidelse af formatet, som til tider førhen har kunne synes lidt ensporet rent kunstnerisk.
Det trak nogle avisartikler, efter Malte i sæsonens sidste afsnit fortalte, hvordan ‘Se Mig Nu’ havde betydet, at han var blevet truet. På sådan en måde, at han måtte “gemme sig i Jylland” for en periode, beskyttes med bodyguards og evakueres efter deltagelsen til Danish Music Awards. Det havde været diskuteret hvorvidt nummeret overhovedet skulle udgives. For Gulddrengs succes var det nok meget godt, det blev udgivet, da nummeret er blandt de mest populære (med næsten samme antal afspilninger som 'Model'.
Når vi kigger på alle de seks andre deltageres mest populære nummer, finder vi et fortolket Simon Kvamm-nummer. Det er naturligvis ikke Simon Kvamm alene, da han gennem sin karriere har været i flere konstellationer (bl.a. Nephew, De Eneste To og HUGORM). Det fortæller dog meget om Simons genialitet og kæmpe repertoire, at hans materiale udgør så stor en andel af seernes og lytternes favoritter.
Den udtalelse kunne man læse fra Remee i BT, og den udtalelse kan man vidst også kun erklærer sig enig i. Han er ikke bare indehaver af den mest populære fortolkning i programmet, han snupper også hele fem pladser på top 10-listen.
Lad os gerne høre om dit favoritøjeblik i kommentarfeltet herunder.
Jeg er medstifter af MUUV.DK, og har i over 10 år brændt for at skabe Danmarks bedste musikundervisningsportal. Derudover spiller jeg guitar, synger og skriver mine egne sange.
Hver tirsdag og fredag deler vi musik fra dygtige, upcoming danske musikere. Herunder kan du se de tre seneste artikler, om ny dansk, fantastisk musik.
Hybenvej 12
2605 Brøndby
Email: info@muuv.dk
CVR: 38654837