Hvis du er musiker, ønsker du formentlig at din musik bliver hørt. Uanset om drømmen er de store nationale radiostationer eller de små intime koncertsteder, skal musikken ud.
Men hvordan gør man egentlig det?
I dette indlæg kommer vi med konkrete råd til, hvordan du gør det bedst på de sociale medier - så du kan få den maksimale rækkevidde.
Vi kommer ind på følgende punkter:
Inden vi starter på markedsføringen, skal musikken være på samtlige platforme. Musikbranchen er gået fra ep’er og cd’er til alt fra YouTube til Spotify. Hvis du bruger kræfter på at få din musik ud til folk, er det ærgerligt at skuffe dem, når de endelig søger på dit navn eller nummer - og ikke kan finde noget.
Der findes heldigvis steder, som hjælper dig med at distribuere din musik til flere tjenester, så opgaven ikke skal være så uoverkommelig. Så helt konkret handler det om, at du skal finde de distributionskanaler, der skal bruges før, du er på alle kanaler.
Et udgangspunkt kunne være:
Hvis du har gerne vil have dine videoer til at ranke godt på YouTube, skal du følge de råd, vi kommer med. Hvis du eksempelvis har lavet et cover af et populært nummer, kan det være smart at forsøge at få en placering på søgningen “NUMMER + cover” - som eksempelvis “Hallelujah cover”.
Her kommer vi med fire gode råd til at ranke godt på YouTube - hvor vi tager udgangspunkt i søgningen “Hallelujah cover”:
YouTube har med garanti noget software, der forsøger at tjekke, hvad der bliver sagt i videoen - og denne software bruger de med stor sandsynlighed til at tjekke, om din video faktisk handler om det, som du skriver. Derfor er det en god idé at starte ud med at sige “Hej alle sammen - i denne video vil jeg lave et cover af Jeff Buckleys Hallelujah”.
Du skal sørge for, at dine vigtige søgeord bruges i titel, beskrivelse og tags. Søgeordene ville i dette tilfælde være “Hallelujah”, “Jeff Buckley” og “Cover”. Man behøves ikke bruge de forskellige ord vildt mange gange - men gerne én gang i titlen og et par gange i beskrivelsen.
Når man uploader en video til YouTube, kan man vælge mellem nogle thumbnail-billeder, som den selv har taget fra videoen. Her bør man dog i stedet lave sit eget thumbnail-billede - hvor der er mulighed for at skrive tekst henover og bruge grafiske elementer til at skabe blikfang. Din video kommer formentlig til at blive vist ude i højre side - som en relateret video - og så er det vigtigt, at den fanger folks opmærksomhed.
YouTube arbejder med noget, der kaldes platform-tid. Helt kort handler det om, hvor mange du kan få ind på YouTube og se din video, og hvor meget tid de så efterfølgende bruger på YouTube som platform. Hvis din video skaffer mange nye besøgende på YouTube - og disse besøgende ser mange videoer - vil det få din video til at ranke bedre.
Mange ejere af Facebook-sider har oplevet, at ens indlæg ikke får særlig meget rækkevidde - med mindre man betaler for det. Dette har ført til tanken, om hvorvidt det kan svare sig at opbygge en fanbase på Facebook - hvis man alligevel ikke kan nå dem.
Der kan bestemt være noget om ovenstående “frygt” om at spilde en masse tid på at opbygge en fanbase. Man skal i hvert fald ikke forvente at få en ligeså stor rækkevidde, men hvis man følger de efterfølgende råd, får du en væsentlig større rækkevidde.
Hvis du laver et post, der linker væk fra Facebook, vil du få meget mindre rækkevidde. Facebook lever af, at folk benytter meget tid på Facebook - og derfor giver de mindre rækkevidde til opslag, der sender folk væk fra Facebook.
Video er blevet populært henover de seneste år, og det gør sig især gældende på de sociale medier. Videoen må gerne være kort og uden for meget fyld, og så skal den uploades til Facebook - den må altså ikke bruges fra YouTube eller Vimeo - for det falder lidt ind under forrige punkt “Led ikke folk væk fra Facebook”. Sidst men ikke mindst, skal du huske at lave undertekster til din video - fordi størstedelen af brugerne på Facebook ser video uden lyd.
Hvis du uploader i et bredt format, får du ikke ligeså meget synlighed på folks væg, fordi visuelle elementer tilpasset til væggens bredde - og så afhænger højden af forholdet mellem bredde og højde. Derfor bør du uploadet dine billeder og videoer i kvadratiske formater.
Twitter er primært kendt for sin begrænsning med få tegn. Dette gør det til en lidt større udfordring, når man skal udarbejde indhold hertil. Twitter har dog udviklet sig at kunne håndtere flere medier som eksempelvis billeder og videoer.
Hvis du ønsker at få rækkevidde på Twitter, har vi samlet tre gode råd herunder, som du kan følge, når du benytter Twitter.
Twitter er et “her og nu”-medie, hvor der er stort fokus på aktualiteten er indlægget. Derfor er det en god idé at poste hyppiere, end du ville gøre på andre sociale medier.
En gif kan være en let og sjov måde at spejse et indlæg op på - og skabe noget opmærksomhed. Hvis du benytter tjenesten Giphy.com kan du finde et kæmpe bibliotek af gif-animationer og du kan let lave dine egne ved at uploade en video eller en serie billeder.
Twitter-brugere kan godt lide, når man bruger de 280 tegn på at fortælle lidt om, hvad ens nyhed omhandler. Du skal finde en balance mellem, hvor meget du vil sige i tweetet. Siger du for lidt, synes folk, det er dårligt. Siger du for meget, behøves de måske ikke engagere med dit tweet. Et eksempel på en god tweet-tekst kunne være: “Hør mit nye album, hvor jeg laver akutiske versioner af musik fra Nirvana, Pink Floyd og mange flere - Se hvilke numre her -> Selve linket”
Et medie der er bygget for musikere må vel være det bedste til at få sin musik udover scenekanten - eller er det? Desværre ikke helt, fordi SoundCloud kun har en brøkdel af de brugere, som de andre store tjenester har. Det betyder dog ikke, at der ikke er værdi at hente - bare mindre i min opfattelse end på de andre store medier.
Hvis folk falder over et af dine numre, vil der være større chance for, at de også ser andre af dine numre, hvis de er grupperet fornuftigt i albums og playlister. Albums er ofte et sæt sange, der er udgivet i samme omgang (et decideret album eller en ep), hvor playlister mere benyttes til logiske grupperinger er numrene - dette kan være baseret på sprog, genre, tempo eller lignende.
Du kan tilføje billeder til albums, playlister, sange og til selve din profil. Her skal du vælge et billede, der vil tiltale din målgruppe. Hvis du laver stille akustisk musik, kunne det være et billeder af dig, der står og performer med din guitar. Hvis I er et band, der laver hård rock, kunne det være et bandbillede, hvor man kan se, at der er smæk på.
Overvej også gerne, hvordan man kan bruge tekst eller logoer henover billedet - for at tiltrække mere opmærksomhed.
At mingle online kan brydes ned til fire konkrete handlinger; følg, skriv, kommenter og like. Det handler med andre ord om, at du skal finde andre kunstere på SoundCloud og engagere med dem, da engagementet betyder, at de ser dit navn.
Hvis du eksempelvis finder en kunstner, der har lavet et fedt album, kan du skrive “Hej Jens - Jeg faldt lige over din musik her på SoundCloud, og du har en super fed stemme! Faldt over albummet ‘Megahits fra Jens’ og synes dit cover af Hallelujah er genialt! Jeg håber, du vil bruge et par minutter på at tjekke min musik ud her på SoundCloud :-)”
Hvis folk laver en søgning, vil de finde tracks, der indeholder søgeordene i navnet, beskrivelsen eller tags. Derfor skal du forsøge at inkludere søgeord, som du tænker, folk kunne søge på. Hvis du starter med at taste oppe i søgefeltet, vil SoundCloud foreslå søgninger, som andre har brug. Dette kan måske være med til at give dig et hint om, hvad folk søger på. Indtaster man eksempelvis blot tallet 8 i søgefeltet, foreslår den bl.a. 80s music og 80s remix.
Instagram er kendt for sit kvadratiske format - selvom det nu rent faktisk godt kan tweakes en smule. Instagram har primært været et visuelt medie, men eftersom video blev en større og større del af Instagram, er det nu også blevet et interessant medie for musikere.
Folk der benytter Instagram kan godt lide, at man “bliver lukket ind”. Du skal altså turde være dig selv, og ofte virker indhold, der ikke er så poleret bedre på Instagram. Så lad være med at være bange for bare at lav nogle “point-and-shoot” videoer, hvor du fortæller, hvad du render og laver.
På Instagram kan man tilføje ting til sin story (lidt som på Snapchat), og disse får ofte en ret stor rækkevidde. Havde man eksempelvis lagt en et-minuts video op med et sneak-peak til en ny sang, kunne man lave en hurtig Instagram-story, hvor man siger: “Hej til alle min følgere derude. Jeg har netop lanceret et sneak-peak til mit spritnye cover af Hallelujah - Tjek det meget gerne ud på min profil!”
En lille bonus, når man har tilføjet noget til sin story, er, at der kommer en farvet cirkel rundt om dit profilbillede, hvilket også kan være med til at trække folks opmærksomhed.
Selvom det kan være fristende at afprøve nye Instagram-filtre ved hvert post, er det ikke en god idé. Det er bedre at skabe “den stil”, du godt kan lide - og så være konsekvent med denne. Dine følgere vil nemlig begynde at kunne genkende dine posts, hvis du benytter samme stil til dem.
Hvis du ikke er fra den helt unge generation, kender du formentlig MySpace - men bliver det overhovedet stadig brugt?
Det korte svar er nej. MySpace forsøgte med en kæmpe relancering 2013, men det virkede stadig ikke rigtig til at tage fat. Så hvorfor har jeg valgt overhovedet at nævne MySpace i denne guide? Jo, for at minde musikere om, at platforme kommer og går.
Fra 2004 til 2010 var MySpace verdens største sociale medie. Siden 2010 har det været Facebook, men tendenser viser, at færre af de unge hopper på Facebook-bølgen, hvor en større andel hopper på SnapChat og Instagram.
Det konkrete råd er altså ikke at have alle æg i én kurv. Vær på alle de socialer medier, der giver mening - og husk at holde øje med, når der kommer nye spillere på banen.
Nu har jeg gennemgået en række af de største sociale medier, hvor jeg formoder, du kan få størst rækkevidde med din musik. Herunder vil jeg komme med nogle gode råd, som du bør følge på alle de forskellige sociale medier.
Danskerne elsker emojis, og de små farverige ikoner kan være en god og let måde at skabe noget mere opmærksomhed omkring dit post. Der findes eksempelvis mange emojis med musikinstrumenter, som du kan overveje.
Hvis du kan få dit publikum til at kommentere på det, du lægger op - så giver det forøget rækkevidde. De sociale medier elsker nemlig indhold, der kan skabe engagement - og især indhold, der kan skabe kommentarer.
Denne er meget i tråd med den forrige, men gælder selvfølgelig også, selvom du ikke har stillet et konkret spørgsmål i dit post. Du skal ganske enkelt svare på alle kommentarer, som der kommer. Det vil først og fremmest give noget mere aktivitet på dine posts, og det vil give dem mere rækkevidde. Det vil dog ydermere vise potentielle følgere, at du sætter pris på det engagement, de laver med dine posts.
Det kan virke hårdt at gøre sig umage med sine posts i starten, fordi rækkevidden virker meget lille - men du er nødt til at holde ud. Du er nødt til at behandle dine sociale medier, som havde du flere millioner følgere - selv når du kun har et par hundrede. Folk vil nemlig have langt større tendens til at følge dig, hvis de kan se, du tager profilen seriøst.
Hvis du har lavet en fed video på YouTube, så skal du selvfølgelig sørge for at dele den på alle de andre sociale medier. Hvis du har lavet en konkurrence på Facebook, kan du ligeledes dele den på alle de andre sociale medier.
Hybenvej 12
2605 Brøndby
Email: info@muuv.dk
CVR: 38654837