Har du også været til kedelige musikkoncert i 2016? Du ved... de dér koncerter, hvor man står og fedter med en halvflad fadøl, skæver til uret og vipper utålmodigt frem og tilbage på fødderne? Jeg har været til MANGE af den slags koncerter i 2016. Og jeg er ærlig talt en anelse træt af at spilde min tid på dem! Må 2017 for guds skyld bliver anderledes.
Bevares, nu har jeg selv spillet musik i nogle år, så mine krav til musikkoncerter er muligvis en anelse højere end gennemsnittet. Jeg tager ganske enkelt ikke til takke med hvad som helst. Men helt ærligt. Hvis jeg investerer en aften på at tage til koncert, så forventer jeg, at jeg får en på opleveren.
Hvor mange gange er man ikke troppet op til en koncert, hvor forsangeren ligner én der er i tvivl om, hvad han selv hedder? Eller den endnu mere klassiske: at hele bandet står og kigger ned i jorden som om nodestativet ved en fejl er blevet klistret fast til gulvet? Bevares, alle kan spille forkert eller glemme en sætning. Men ikke at være oplagt og forberedt til et spillejob er decideret en hån mod publikum, hvis du spørger mig!
Jeg skal ikke gøre mig selv til helt. Jeg har selv været der og har aldrig været den store performer. Jeg tør rent faktisk slet ikke tænke på, hvor mange mennesker jeg potentielt har kedet med mine sløje optrædener. Men det gør det jo ikke lovligt, vel?
“Publikum var kedelige - det var simpelthen umuligt at finde spilleglæden.” Den undskyldning har jeg hørt alt for ofte. Hvis du spørger mig, holder den ikke byretten. Ansvaret ligger ganske enkelt hos kunstneren/bandet - ikke publikum. Og det gælder uanset, om man optræder på VEGA eller for to ludere og en lommetyv. Når man som band eller kunstner kræver folks tid, må man kvittere med god underholdning. Det gælder uanset, om jobbet er betalt eller ej.
Jeg forventer naturligvis ikke at man som upcoming amatørband kan levere sublime liveproduktioner i verdensklasse. Der er selvfølgelig grænser for, hvad et ungt, blomstrende band kan mønstre på en almindelig hverdagsaften i Maribo.
Det jeg advokerer for er, at bands/kunstnere bør lægge arbejdstimer i deres performance og ikke kun fokusere på musikken. Nok er musikken det vigtigste, men den skal pakkes ordentlig ind, hvis man vil gøre sig forhåbninger om et tilbagevendende publikum. Og hvem spiller man så musikken for?
Jeg skal blankt erkende, at jeg ikke kan komme til undsætning, når det kommer til de gyldne råd til liveoptrædener. Som nævnt er jeg ikke selv en troldmand på en scene. Men frygt ej, der er hjælp på vej til dig, som vil give dit publikum den rette behandling!
Kristian Koch, er nok Danmarks mest erfarne bandcoach og har, med 12 års erfaring inden for coaching i sceneoptræden, noget at byde på. Han har netop udgivet en bog ved navn “Ud Over Scenekanten”, som har til formål at hjælpe ambitiøse bands med at levere bedre liveoptrædener. Se, hvad han kan hjælpe jer med:
Som du nok fornemmer, synes jeg at live performance er et overset element hos rigtig mange bands. Ofte får vi ikke den live underholdning, som vi efterspørger - ganske enkelt fordi der ikke er gjort noget ud af det samlede visuelle udtryk. Efter min mening bør alle bands sætte minimum 10% af til at øve live performance og tænke i det visuelle udtryk. Og i den forbindelse vil jeg naturligvis også anbefale at finde en underviser/coach til netop dette.
Men hvad synes du? Er det at gå for meget i detaljen?
Jeg glæder mig til at høre, hvad du tænker.
/Morten
Jeg er medstifter af MUUV.DK og er dybt motiveret for at skabe et fantastisk miljø for musikundervisere og elever. I min fritid spiller jeg trommer og producerer musik for andre kunstnere.
Hver tirsdag og fredag deler vi musik fra dygtige, upcoming danske musikere. Herunder kan du se de tre seneste artikler, om ny dansk, fantastisk musik.
Hybenvej 12
2605 Brøndby
Email: info@muuv.dk
CVR: 38654837