Hvis du udgiver din musik, er du interesseret i at få din musik ud til så mange som muligt. Når vi taler om at sælge i denne artikel, handler det naturligvis ligeså meget om at få streams af sin musik.
Guiden er til dig, der drømmer om at leve af at være musiker - hvadend du er solist eller i et band. Guiden giver dig konkrete værktøjer til, hvordan du kan få flere lyttere af din musik - hvilket på sigt vil skabe flere indtægter, flere spillejob og flere muligheder.
De konkrete råd er:
Selvom Spotify er den absolut mest dominerende på markedet, så skal musikken være til stede på alle platforme. Nogle fans vil blive til små ambassadører for din musik, og det er super ærgerligt, hvis de fortæller nogle om jeres musik, som så ikke kan høre det, fordi de bruger Apple Music, Tidal, Deezer eller en helt fjerde service.
Det er heldigvis både nemt og billigt at udgive sin musik alle tjenester, og vi har skrevet en guide, der kan hjælpe dig på rette vej.
Læs guiden: Udgiv din musik på Spotify, Apple Music, Deezer, Tidal og mange flere
Nyhedsbreve en en fantastisk måde at sprede budskaber og nyheder til fans. Når først du har opbygget listen over modtagere, kan du gratis skrive til dem, hvilket kan være med til at skabe enorm stor værdi for dig og din musik.
Eksempler på nyhedsbreve, du kan sende:
Benytter i et værktøj som eksempelvis Mailchimp, så er det rimelig let at lave en side, hvor fans kan tilmelde sig nyhedsbreve og sende flotte nyedsbreve ud til dem efterfølgende.
De sociale medier kan på samme måde være med til at fastholde en god fanbase. Skal man nævne nogle af de mest populære sociale medier, vil det være Facebook, Instagram, SnapChat og TikTok.
Det afhænger naturligvis af din målgruppe, hvilke platforme du skal være på. Har du en yngre målgruppe vil TikTok være mere repræsenteret, hvor det med en ældre målgruppe vil være Facebook.
Bemærk, at man på flere af de sociale medier får et begrænset antal visninger, hvis man ikke betaler lidt for promovering.
Der findes et hav et musikere, der ønsker at få lyttetid hos de samme fans, som du ønsker at få den fra. Derfor er man nødt til at finde på noget sjovt og kreativt, hvis man ønsker at få den største portion af opmærksomheden.
Musikken har set mange kreative indslag gennem tiden, som man kan lade sig inspirerer det.
Det kunne eksempelvis være:
Det handler naturligvis om, at du finder en idé, der passer med den type musik, I laver - og det image, I ønsker.
Muligvis de mest lavpraktiske råd, der kommer på listen - men det er også rart at have noget, som er lige til. Herunder kommer nogle råd til, hvordan I kan skabe noget opmærksomhed for jeres band.
Spørg nogle mennesker der kommer forbi, om de har lyst til at høre 30 sekunder af dit personlige favoritnummer, I har lavet. Her kan I få værdifuld feedback på musikken og samtidigt give dem et visitkort med på vejen, så de kan lytte videre, når de kommer hjem.
I kan naturligvis vælge at få trykt nogle fede, veldesignede flyers, men I kan også starte med at printe nogle, som I selv har bikset sammen i Word. Det vigtigste er faktisk, at de bliver delt ud til så mange hustande som muligt. Nogle store boligbyggerier har samtlige postkasser stående på gadeplan, hvilket gør, at det kun tager få minutter at leverer 100 flyers.
Her kan det også “blot” være tale om den flyer, vi var inde på før. Ofte har supermarkeder, kollegier, skoler og institutioner opslagstavler, hvor man (hvis man spørger pænt) ofte kan få lov til at hænge sin plakat/flyer op.
Hybenvej 12
2605 Brøndby
Email: info@muuv.dk
CVR: 38654837